
Onko ostamasi auto ollut huonosti huollettu? Näin voit purkaa kaupan ja saada oikeutta
Auton ostaminen on yksi suurimmista investoinneista, joita kuluttaja tekee. Kun maksat autosta tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia euroja, odotat saavasi ajoneuvon, joka vastaa luvattua laatua ja jonka huoltohistoria on asianmukainen. Kuitenkin aina näin ei tapahdu. Onko sinulle koskaan myyty autoa, jonka huoltohistoria on epäselvä tai puutteellinen? Tällaisissa tilanteissa kuluttajansuojalaki voi olla sinun puolellasi.
Itä-Suomen hovioikeuden antama ratkaisu koskien 64 900 euron arvoisen Volvon kaupan purkamista on merkittävä ennakkotapaus, joka selventää kuluttajien oikeuksia. Kyseisessä tapauksessa ostaja sai oikeuden purkaa kaupan, koska auton huoltohistoria oli puutteellinen ja merkittäviä huoltoja oli jäänyt tekemättä. Tämä tapaus alleviivaa sitä, kuinka tärkeää on tarkistaa auton huoltohistoria ennen ostopäätöstä – ja kuinka voit toimia, jos havaitset virheitä jälkikäteen.
Kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:
"Tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan ja muilta ominaisuuksiltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Tavaran on myös vastattava niitä tietoja, jotka myyjä on antanut sen ominaisuuksista ja käytöstä ennen kaupantekoa."
Oikeuden päätös korostaa, kuinka olennaista on huolellisesti tutkia kaikki auton asiakirjat ja historiatiedot ennen ostoa. Huoltokirjan merkintöjen puuttuminen ei ole vain tekninen yksityiskohta, vaan sillä voi olla suora vaikutus ajoneuvon kuntoon ja arvoon tulevaisuudessa. Jos huoltoja on laiminlyöty, auton osat voivat kulua nopeammin, mikä johtaa kalliisiin korjauksiin.
Tapaus: Puutteellinen huoltohistoria ja sen vaikutus kauppaan
Hovioikeuden mukaan autoliike oli mainostanut autoa huoltokirjalla, mutta kaupanteon jälkeen kävi ilmi, että auton huoltokirjassa ei ollut lainkaan merkintöjä. Autolla oli ajettu Saksassa ja Ranskassa, mutta huoltohistoria oli jäänyt puutteelliseksi. Tämä oli selvä virhe, joka oikeutti ostajan purkamaan kaupan.
Kuluttajansuojalain 5 luvun 14 §:
"Jos tavara poikkeaa siitä, mitä voidaan katsoa sovitun tai mitä kuluttajalla on perusteltua aihetta olettaa, siinä on virhe. Myyjä vastaa virheestä, vaikka virhe ilmenisi vasta tavaran luovutuksen jälkeen."
Kuluttajansuojalain mukaan myyjän on annettava ostajalle kaikki olennaiset tiedot tavarasta. Mikäli myyjä ei ilmoita olennaista tietoa, esimerkiksi auton huoltohistoriasta tai aikaisemmista vioista, kaupassa katsotaan olevan virhe. Ostajalla on tällöin oikeus vaatia joko hinnanalennusta tai purkaa kauppa kokonaan.
Tässä tapauksessa hovioikeus arvioi, että ostajalle aiheutui merkittävä riski auton rikkoutumisesta huoltohistorian puutteiden vuoksi. Koska autolla oli ajettu kaupantekohetkellä 69 000 kilometriä ja ostaja oli ehtinyt ajaa sillä 28 000 kilometriä lisää, ostaja joutui palauttamaan osan auton käyttöhyödyistä. Käyttöhyödyn määrä arvioitiin 5 040 euroksi.
Miksi tämä tapaus on merkittävä?
Tämä tapaus osoittaa, että huoltokirjan puuttuminen tai epäselvyydet auton historiassa voivat olla riittävä peruste kaupan purkamiselle. Auton arvoon ja turvallisuuteen vaikuttaa suoraan se, onko ajoneuvoa huollettu valmistajan ohjeiden mukaan. Mikäli huollot ovat jääneet tekemättä, auton tulevat korjauskustannukset voivat olla huomattavia.
Kuluttajansuojalain 5 luvun 19 §:
"Jos virhettä ei voida korjata tai virheetöntä tavaraa toimittaa, kuluttajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta tai purkaa kauppa, ellei virhe ole vähäinen."
Ostajana sinulla on oikeus saada rehellistä ja kattavaa tietoa autosta. Jos myyjä jättää antamatta olennaista tietoa ja auto osoittautuu huonommaksi kuin mitä oletettavissa oli, sinulla on oikeus ryhtyä toimenpiteisiin.
Me autamme sinua – Älä jää yksin autokauppariidoissa
Kuluttajana sinulla on oikeus saada vastinetta rahoillesi. Jos olet joutunut tilanteeseen, jossa autokauppa ei ole vastannut odotuksiasi, me voimme auttaa. Sivustomme www.autoriitalakimies.fi tarjoaa asiantuntevaa apua ja neuvontaa autokauppariitojen ja autokorjaamovirheiden ratkaisemiseen.
Lakimiehemme ovat erikoistuneet autokauppaan liittyviin kuluttajariitoihin, ja he auttavat sinua saamaan oikeudenmukaisen ratkaisun. Älä epäröi ottaa yhteyttä – mitä nopeammin toimit, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on saada hyvitys tai kaupan purku.
Ota yhteyttä jo tänään ja varmista, että oikeutesi toteutuvat!
www.autoriitalakimies.fi – Apunasi autokauppariidoissa ja korjaamovirheissä.
Comments