top of page
Etsi

Välilliset vahingot

  • Maiju Nousiainen
  • 24.3.
  • 2 min käytetty lukemiseen

Välillisten vahinkojen korvaus on mahdollista, jos myyjäliike tai muu vastuutaho on toiminut huolimattomasti ja tämä huolimattomuus on johtanut sinulle taloudelliseen vahinkoon. Välilliset vahingot eivät ole suoraan yhteydessä itse virheeseen, mutta ne ovat seurausta siitä, että virheen korjaaminen on viivästynyt tai aiheuttanut muulla tavoin haittaa.


Välilliset vahingot ja niiden korvaaminen


Välilliset vahingot voivat olla monenlaisia ja ne voivat koskea muun muassa aikaa, joka kuluu virheen selvittelyyn tai auton käyttökyvyn puutteeseen liittyviä menetyksiä. Tällaisia vahinkoja voivat olla esimerkiksi:


  • Käyttöhyödyn menetys: Jos auton korjaus vie pitkään, voit menettää olennaista käyttöhyötyä, kuten kykyä liikkua työssä, arjen askareissa tai muissa tärkeissä asioissa. Vaikka tästä ei aiheutuisikaan suoria rahallisia kustannuksia, menetetty ajankäyttö ja liikkumismahdollisuus voivat olla merkittävä vahinko, jonka korvaukseen voi olla oikeutettu.


  • Tulonmenetys: Jos auton virhe tai sen korjaamiseen liittyvä prosessi estää sinua menemästä töihin, esimerkiksi sairauden tai muun virheen aiheuttaman poissaolon vuoksi, voit menettää tuloja. Jos joudut olemaan poissa työstä virheen tai sen korjauksen takia, tämä voi johtaa tulonmenetyksiin. Tällöin sinulla voi olla oikeus saada korvauksia menetetyistä tuloista.


  • Aika ja vaivannäkö: Jos virheen selvittäminen vie kohtuuttomasti aikaa ja vaivannäköä, vaikka suoraa rahallista menetystä ei olisikaan, tämä voi myös olla osaltaan vahinko. Jos joudut käymään toistuvasti korjaamoilla, ottamaan yhteyttä myyjään tai asiantuntijoihin ja tämä vie aikaa ja vaivannäköä, se voi johtaa siihen, että menetät muita tärkeitä asioita elämässäsi.


Välillisten vahinkojen korvattavuus


Välillisten vahinkojen korvaaminen edellyttää, että vahingon syy on myyjän tai muun vastuutahon huolimattomuudessa. Jos myyjä tai valmistaja ei ole toiminut riittävän huolellisesti ja tämä on johtanut korjausprosessin viivästymiseen tai virheen ilmenemiseen, on mahdollista, että saat korvauksia näistä välillisistä vahingoista. Esimerkiksi, jos auto olisi pitänyt korjata kohtuullisessa ajassa, mutta myyjä on laiminlyönyt korjausvelvollisuutensa ja tämä on johtanut sinulle menetettyyn käyttöhyötyyn tai tuloihin, saatat olla oikeutettu korvauksiin.


Huolimattomuuden arviointi


On kuitenkin tärkeää huomata, että auton teknistä vikaa ei yleensä pidetä myyjän tai takuuantajan huolimattomuutena, ellei heidän toiminnassaan ole ollut selvää laiminlyöntiä tai huolimattomuutta. Jos vika on esimerkiksi valmistusvirhe, eikä se johdu myyjän huolimattomuudesta, ei tällöin yleensä voida vaatia välillisten vahinkojen korvaamista. Välillisten vahinkojen korvattavuus on siis sidoksissa siihen, onko virhe tai sen korjauksen viivästyminen aiheutunut myyjän, valmistajan tai muun vastuullisen tahon huolimattomuudesta.


Välillisten vahinkojen selvittäminen ja todistaminen


Välillisten vahinkojen korvauksen saaminen edellyttää, että pystyt todistamaan, että huolimattomuus on aiheuttanut sinulle taloudellisia menetyksiä tai haittaa. Esimerkiksi, jos joudut olemaan poissa töistä, sinun on esitettävä selvitys tulonmenetyksistä, kuten palkkakuitti tai muu todistus poissaolosta. Jos taas olet menettänyt käyttöhyötyä auton korjaamisen vuoksi, kannattaa dokumentoida ajankäytön ja liikkumisen rajoituksia.


Yhteenveto


Välilliset vahingot voivat olla merkittäviä, mutta niiden korvattavaksi saaminen edellyttää, että myyjä, maahantuoja tai valmistaja on toiminut huolimattomasti ja että tästä huolimattomuudesta on seurannut taloudellisia menetyksiä. Välillisiin vahinkoihin voi kuulua esimerkiksi käyttöhyödyn menetys tai tulonmenetys, mutta niiden korvattavuus riippuu siitä, voiko huolimattomuuden osoittaa olevan syynä virheen viivästymiseen tai muuhun ongelmaan.

 
 
 

Comments


bottom of page