top of page
Etsi
Henrik Pirhonen

BMW jakopään hajoaminen, myyjäliikkeen vastuu


Hajonnut jakopää



Olemme hoitaneet menestyksekkäästi monimutkaisen autoriidan, jossa asiakkaamme kohtasi merkittäviä ongelmia ostamansa käytetyn BMW ajoneuvon kanssa. Tämä tapaus korostaa erinomaisesti lakiasiaintoimistomme asiantuntemusta ja kokemusta autokauppoihin liittyvien riitojen ratkaisemisessa.


Tapahtumien kulku ja taustat

Asiakkaamme hankki käytetyn BMW 328i xDrive -mallin myyjäliikkeestä. Kaupantekohetkellä auton matkamittarissa oli noin 204 400 kilometriä. Kuitenkin vain lyhyen käytön jälkeen autosta alkoi ilmetä vakavia teknisiä ongelmia, jotka tekivät siitä käytännössä ajokelvottoman.


Auton tarkemmassa tutkimuksessa, joka teetettiin Schmiedmannin BMW-erikoispajalla, paljastui, että ajoneuvon jakopää oli vakavasti vaurioitunut. Tutkimuksen aikana huomattiin myös, että moottorin öljypumpun laahain ja kiristin olivat rikkoutuneet, ja öljypohjasta löytyi metallisia ja muovisia jäänteitä. Nämä viat vaativat koko jakopään uusimisen, jonka arvioidut, korjauskustannukset nousivat noin 4 000 euroon. Auto oli siis siinä kunnossa, että sillä ajaminen oli mahdotonta ja vaarallista.


Neuvottelut ja sovittelu

Asiakkaamme yritti aluksi neuvotella myyjäliikkeen kanssa auton korjaamisesta, mutta yritykset eivät johtaneet toivottuun lopputulokseen. Myyjäliike suostui aluksi suorittamaan korjauksia, mutta ne olivat riittämättömiä, eivätkä ongelmat korjautuneet. Asiakkaamme otti tämän jälkeen yhteyttä toimistoomme ja antoi meille toimeksiannon ryhtyä toimenpiteisiin kaupan purkamiseksi.


Laadimme perusteellisen selvityksen tilanteesta ja ilmoitimme myyjäliikkeelle kaupan purkamisesta. Perustelimme ilmoituksen kuluttajansuojalain mukaisesti, sillä auto ei vastannut sitä laatua ja kestävyyttä, mitä kuluttajalla on perusteltua odottaa. Lisäksi autossa ilmenneet viat olivat niin merkittäviä, että ne estivät ajoneuvon käyttämisen siihen tarkoitukseen, johon se oli ostettu.


Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu

Koska neuvottelut eivät tuottaneet tulosta, vietiin asia kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Lautakunta tutki tapauksen perusteellisesti ja päätyi suosittelemaan, että kauppa puretaan. Lautakunta katsoi, että myyjäliike ei ollut onnistunut saattamaan autoa sellaiseen kuntoon, että se vastaisi sovittua laatua. Myyjäliikkeen tuli palauttaa asiakkaalle autosta maksetut suoritukset, vähennettynä kohtuullisella käyttöhyödyllä, joka määräytyi ajettujen kilometrien perusteella. Lisäksi myyjäliike velvoitettiin maksamaan asiakkaalle korvausta vianselvityskuluista, jotka olivat 654 euroa.


Tämä ratkaisu oli merkittävä voitto asiakkaallemme ja osoitus siitä, että asiakkaan oikeuksia oli loukattu, mutta ne saatiin lopulta tunnustetuksi ja oikeudenmukaisesti hyvitettyä.


Sovintosopimus ja asian lopullinen ratkaisu

Lopulta osapuolet päätyivät sovintosopimukseen, jossa myyjäliike suostui korjaamaan auton omalla kustannuksellaan ja varmistamaan, että se vastaisi sovittua laatua. Tämä sopimus sisälsi kaikki riidan ratkaisuun liittyvät ehdot, ja molemmat osapuolet sitoutuivat siihen, ettei autokauppaa pureta, jos korjaukset tehdään asianmukaisesti ja auto saadaan kuntoon.

Asiakkaamme näkökulmasta tämä ratkaisu oli tyydyttävä, koska se varmisti, että hän saa käyttökelpoisen auton ilman lisäkustannuksia. Samalla vältettiin pitkällinen oikeudenkäynti, joka olisi voinut aiheuttaa huomattavia lisäkustannuksia ja viivästyksiä asian lopullisessa ratkaisussa.


Toimistomme rooli ja merkitys

Tässä autoriidassa lakiasiaintoimistomme rooli oli keskeinen. Osoitimme perusteellista osaamista ja tarkkuutta asian hoidossa. Meidän ammattilaisemme laativat selkeät ja lainmukaiset vaatimukset, joita esitettiin myyjäliikkeelle, ja huolehtivat siitä, että asiakkaamme oikeudet tulivat asianmukaisesti huomioiduiksi kaikissa vaiheissa. Lisäksi pystyimme neuvottelemaan asiakkaallemme edullisen sovintosopimuksen, joka täytti hänen tarpeensa ja odotuksensa. Valitsemme aina jokaiseen tapaukseen sopivan etenemismenetelmän, jolla päästään asiakkaan kannalta parhaimpaan lopputulokseen.

Tämä tapaus on erinomainen esimerkki siitä, miten me autamme asiakkaitamme saavuttamaan oikeudenmukaisen lopputuloksen vaikeissakin autoriidoissa. Tiedämme, että autokaupat voivat olla monimutkaisia ja että käytetyn auton ostamiseen liittyy aina riskejä. Siksi olemme täällä varmistamassa, että asiakkaamme eivät jää yksin ongelmiensa kanssa, vaan saavat asiantuntevaa ja luotettavaa oikeudellista apua.


Lopuksi

Jos olet kokenut vastaavanlaisen tilanteen, jossa käytetyn auton kaupassa on ilmennyt ongelmia, tai jos tarvitset apua autoriidan ratkaisemisessa, ota meihin yhteyttä. Olemme erikoistuneet autoriitoihin ja tiedämme, miten varmistaa asiakkaan oikeuksien toteutuminen. Meidän kauttamme saat asiantuntevaa ja määrätietoista apua, jonka avulla saavutat parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Lue lisää palveluistamme ja ota yhteyttä: www.autoriitalakimies.fi. Olemme täällä auttamassa sinua kaikissa autokauppoihin liittyvissä oikeudellisissa kysymyksissä.

 

69 katselukertaa0 kommenttia

Comments


bottom of page