Miten autoriita syntyy?

 

Autoriita syntyy yleensä siitä, että ostaja tai myyjä ei tunne lakia ja toisen osapuolen oikeuksia. Laki ja oikeuskäytäntö on melko selvää autoriitojen osalta, joten osaava lakimies saa ratkaistua asian usein ilman oikeudenkäyntiä.

Muistilista

1.

Reklamoi myyjää välittömästi, kun havaitset ongelman.

2.

Anna myyjälle mahdollisuus korjata vika.

3.

Mikäli korjaus tai osanvaihto pidentää auton käyttöikää tai se pitäisi vaihtaa myöhemmin, osallistut kuluihin.

4.

Mikäli myyjä ei korjaa vikaa kehoituksesta huolimatta, voit korjauttaa sen itse ja vaatia korvausta myyjältä.

5.

Jos et ole tyytyväinen myyjän vastaukseen, ota yhteyttä autoriitalakimieheen.

6.

Tarkista kotivakuutuksesi oikeusturvavakuutuksesta, että korvaako se lakimiehen kulut.

7.

Voit missä vaiheessa tahansa soittaa autoriitalakipuhelimeen ja kysyä neuvoa!

 Miten toimia, kun autoriita on päällä?

 

  • Neuvottele - puhu vastapuolen kanssa ja yritä päästä sovintoon
  • Pienisssä ja nopeissa asioissa voit soittaa lakipuhelimeen 0600-18000*
  • Vaadi riittävästi, mutta älä liikaa - mitä tahansa ei korvata ostajalle
  • Muista, että ostaja joutuu yleensä osallistumaan kuluihin
  • Harkitse myös luovia sovintoja, jossa myyjä tarjoaa esimerkiksi ilmaisia huoltoja
  • Älä luovuta, mikäli ensimmäinen neuvottelu ei tuota tulosta
  • Jos autoriita jatkuu, ota yhteyttä autoriitalakimieheen
  • Muista oikeusturvavakuutus, joka korvaa lähes kaikki autoriitalakimiehen kulut
  • Muista, että kaupan purku on vihoviimeinen oikeussuojakeino eikä sitä voi käyttää kevyin perustein