top of page
Etsi
  • Henrik Pirhonen

Käytetyn ja kolaroidun auton kaupan purku - Porsche Cayenne S-E Hybridin


Käytetyn ja kolaroidun auton kaupan purku

Käytetyn ja kolaroitu auton kaupan purku


Asiakas: Ostaja

Vastapuoli: Myyjäliike

Auton tiedot: Porsche Cayenne S-E Hybrid


Tapauksen tausta ja auton ongelmat sekä viat

Tapauksemme sai alkunsa elokuussa 2022, kun asiakkaamme osti Porsche Cayenne S-E Hybrid -auton myyjäliikkeeltä. Kyseessä oli arvokas hankinta, johon liittyi asiakkaamme puolelta suuria odotuksia. Kuitenkin jo muutaman kuukauden kuluttua kaupanteosta, ostaja alkoi havaita useita merkittäviä vikoja, jotka herättivät vakavia epäilyksiä auton kunnosta ja historiasta. Päämiehen toive oli, että käytetyn ja kolaroidun auton kaupan purku, hoidetaan ammatilaisten toimesta.


Merkittävimmät ongelmat, joita autossa havaittiin, olivat:

  • Oikean etusumuvalon suuntaus: Valo oli virheellisesti suunnattu liian ylös, mikä viittasi puutteelliseen korjaustyöhön tai huolimattomaan korjaamiseen.

  • Oikean peilivilkun kosteushaitta: Peilivilkun sisäpuolelle kertyi kosteutta, mikä viittasi siihen, että auton osia ei ollut asennettu asianmukaisesti tai että niissä oli käytetty heikkolaatuisia varaosia.

  • Huoltokirjan puuttuminen: Auto toimitettiin ilman huoltokirjaa, joka on olennainen dokumentti auton kunnossapidon ja huoltohistorian seuraamiseksi. Huoltokirjan puuttuminen herätti epäilyksiä siitä, että autolla olisi saattanut olla piilotettuja ongelmia.

  • Etupuskuri ja oikea takaovi: Molemmat osat olivat huonosti asennettuja, mikä oli selvä osoitus siitä, että auto oli kokenut merkittävää vahinkoa ja että korjaustyöt oli tehty huolimattomasti tai epäammattimaisesti.

  • Kuolleenkulmantunnistimen toimimattomuus: Tämä turvallisuuteen liittyvä ominaisuus ei toiminut, mikä oli erityisen huolestuttavaa, sillä se viittasi siihen, että auton turvallisuusstandardeja ei ollut täytetty.

  • Konepellin kaasupumput: Käytössä oli tarvikemalliset (ei alkuperäiset) osat, mikä viittasi siihen, että auton korjauksessa oli säästetty kustannuksissa laadun kustannuksella.


Näiden ongelmien lisäksi autosta löytyi lukuisia muita puutteita, kuten viallisia lasinpyyhkimiä, tärinää ajon aikana ja viallisia pohjamuoveja. Yhteensä nämä ongelmat viittasivat siihen, että auto oli ollut osallisena vakavassa kolarissa ja sen jälkeen korjattu halvalla nyrkkipajassa ilman riittävää laadunvalvontaa.


Auton historiasta paljastuneet tiedot

Asiakkaamme kanssa päätimme selvittää auton taustaa tarkemmin, ja tutkimuksissa selvisi, että auto oli todellakin ollut vakavassa kolarissa, minkä jälkeen se oli lunastettu vakuutusyhtiöltä. Auton korjauskustannukset olivat olleet arviolta 60 000–80 000 euroa, mikä tarkoitti, että auto oli käytännössä romutuskunnossa ennen korjaamista. Tämä tieto oli jäänyt asiakkaamme tietoon tuomatta myyntitilanteessa.

Lisäksi selvisi, että ennen ostajan kauppaa auto oli jo kerran myyty ja nopeasti palautettu myyjäliikkeelle, mikä viittasi siihen, että myös edellinen ostaja oli havainnut auton ongelmat. Tämä seikka herätti epäilyn siitä, että myyjäliike oli ollut tietoinen auton huonosta kunnosta ja pyrkinyt myymään sen uudelleen ilman, että olisi informoinut ostajaa auton historiasta. Tämä herätti epäilyksen siitä, että myyjäliike oli mahdollisesti syyllistynyt törkeään petokseen.


Oikeudelliset toimenpiteet ja kaupan purku

Kun asiakkaamme ostaja otti yhteyttä Autoriitalakimieheen, aloitimme välittömästi oikeudelliset toimenpiteet. Laadimme perusteellisen vaatimuskirjeen myyjäliikkeelle, jossa ilmoitimme kaupan purkamista ja vaadimme täyttä korvausta asiakkaamme kärsimistä taloudellisista vahingoista.


Vaatimuksemme sisälsi seuraavat kohdat:

  1. Kaupan purkaminen: Asiakkaamme ei ollut saanut sitä, mitä oli luvattu, ja auton vakavat viat ja historian salaaminen oikeuttivat kaupan purkamiseen.

  2. Korvaukset: Vaatimuksemme sisälsi korvauksen auton hinnasta (60 979,00 euroa), osamaksuista, vakuutusmaksuista, sekä muista kuluista, joita asiakkaallemme oli aiheutunut auton käytön ja korjausyritysten vuoksi. Kokonaisuudessaan korvausvaatimukset nousivat yli 68 000 euroon.

  3. Sijaisauton kulut ja muut välittömät menot: Asiakkaamme oli joutunut käyttämään merkittäviä summia sijaisauton vuokraamiseen sekä matkakustannuksiin, kun hän yritti ratkaista autoon liittyviä ongelmia.


Neuvottelut

Asiassa käytiin neuvotteluita, jotka eivät kuitenkaan johtaneet toivottuun lopputulokseen. Tämän seurauksena nostimme kanteen käräjäoikeuteen päämiehemme puolesta. Tämä sai vauhtia vastapuoleen, ja sovintohalukkuus heräsi, jonka jälkeen asiassa päästiin tosissaan neuvottelemaan sovinnosta.


Sovintoratkaisu

Myyjäliike tunnusti lopulta tilanteen vakavuuden ja suostui neuvottelemaan sovintoratkaisusta. Sovittelun tuloksena päädyimme ratkaisuun, jossa autokauppa purettiin ja asiakkaallemme palautettiin täysimääräisesti auton ostohinta sekä korvaukset muista kustannuksista. Yhteensä asiakkaamme sai takaisin 62 000 euroa. Osapuolet sopivat myös, että kumpikaan ei esitä enää muita vaatimuksia toisiaan kohtaan, ja että oikeudenkäyntikulut jäisivät osapuolten omalle vastuulle.


Lopputulos

Tämä tapaus päättyi asiakkaamme kannalta onnistuneesti, mutta se korostaa myös autokauppaan liittyvien oikeudellisten kysymysten monimutkaisuutta. Tapauksessa oli kyse vakavasta petoksesta, jossa asiakkaalle oli myyty auto, joka ei vastannut sovittua, ja jonka historia oli tahallisesti jätetty kertomatta.


Tapaus toimii esimerkkinä siitä, kuinka tärkeää on varmistaa, että kaikki tiedot auton historiasta ja kunnosta ovat avoimesti saatavilla ennen kauppaa. Lisäksi se osoittaa, kuinka kriittistä on turvautua asiantuntevaan lakimieheen autokauppariitojen ratkaisemiseksi.


Autoriitalakimies on erikoistunut juuri tällaisiin tapauksiin, ja olemme valmiita puolustamaan asiakkaidemme oikeuksia tilanteessa kuin tilanteessa. Jos olet kokenut vastaavanlaisen tilanteen, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä – me taistelemme puolestasi oikeudenmukaisen

ratkaisun saavuttamiseksi.


Autoriitalakimies – Oikeutesi turvaaja autokauppariidoissa.

 

10 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page