top of page
Etsi

Autokaupan peruminen vs. autokaupan purkaminen

Henrik Pirhonen

Auton ostaminen on suuri hankinta, ja monesti ostopäätökseen liittyy pitkä harkinta. Joskus kuitenkin voi käydä niin, että auton ostaja haluaa perua kaupan tai purkaa sen myöhemmin. Nämä kaksi termiä – autokaupan peruuttaminen ja autokaupan purkaminen – kuulostavat samankaltaisilta, mutta juridisesti ja käytännössä ne eroavat merkittävästi toisistaan. Tässä blogissa käymme läpi näiden kahden prosessin eroja, milloin kumpaakin voidaan käyttää ja mitä ostajan ja myyjän tulisi tietää.


Autokaupan peruuttaminen – Mitä se tarkoittaa?

Autokaupan peruuttaminen tarkoittaa, että ostaja päättää perua auton ostoksen ennen kuin auto on toimitettu tai käytetty. Yleensä peruuttaminen liittyy tilanteisiin, joissa ostajalla on lakiin perustuva peruuttamisoikeus. Tämä on yleisin esimerkiksi verkkokaupassa tai muussa etämyynnissä, jossa kuluttajalla on 14 päivän palautusoikeus ilman erityistä syytä.

Kuluttajansuojalain (38/1978) mukaan peruuttamisoikeus koskee etä- ja kotimyyntiä.


Kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta ilman erityistä syytä. Jos myyjä ei ole antanut tietoa peruuttamisoikeudesta, peruuttamisaika voi pidentyä jopa 12 kuukauteen. Tietyt poikkeukset, kuten yksilöllisesti valmistetut tuotteet, eivät kuulu peruuttamisoikeuden piiriin. Peruuttaminen on tehtävä kirjallisesti, ja ostajan on vastattava tavaran palautuskustannuksista, ellei myyjä toisin ilmoita.


Peruuttamisoikeus koskee myös eräitä käytetyn auton kauppoja, jos myyjä on antanut ostajalle mahdollisuuden perua kauppa tietyssä ajassa (ns. tyytyväisyystakuu). Jos kyseessä on perinteinen kivijalkaliikkeessä tehty autokauppa, peruuttamisoikeutta ei automaattisesti ole. Tällöin kaupan peruminen edellyttää sopimista myyjän kanssa.


Peruuttamisen edellytykset:

  • Kaupan tulee olla tehty etämyynnissä tai muualla kuin myyjän toimitiloissa.

  • Ostajalla on 14 päivän peruuttamisoikeus ilman perusteluja.

  • Ilman etäkauppaehtojen antamista ostajalle peruuttaminen pidentyy 12 kuukauteen

  • Peruuttamisesta tulee ilmoittaa myyjälle


Autokaupan purkaminen – Milloin se on mahdollista?

Autokaupan purkaminen tarkoittaa sopimuksen päättymistä sen jälkeen, kun auto on jo toimitettu ja mahdollisesti otettu käyttöön. Purkaminen on seurausta sopimusrikkomuksesta, esimerkiksi silloin, jos myyjä toimittaa viallisen auton tai auto ei vastaa sovittuja ominaisuuksia. Tämä voi johtua esimerkiksi piilovioista, joita ostaja ei voinut havaita kaupantekohetkellä.


Purkaminen on usein viimeinen keino, jos muu hyvitys ei ole mahdollinen. Ostaja voi vaatia ensisijaisesti auton korjaamista tai hinnanalennusta. Jos nämä eivät onnistu kohtuullisessa ajassa, voidaan kauppa purkaa.


Purkamisen edellytykset:

  • Autossa on olennainen vika tai virhe.

  • Myyjä ei pysty korjaamaan vikaa kohtuullisessa ajassa.

  • Auto ei vastaa sovittuja ominaisuuksia.



Mitä ostajan tulisi tehdä ongelmatilanteessa?

Jos ostaja huomaa auton ostossa virheen, hänen kannattaa toimia nopeasti. Ensimmäiseksi tulee ottaa yhteyttä myyjään ja ilmoittaa viasta. Ostajalla on oikeus vaatia virheen korjaamista, ja jos se ei onnistu, voidaan harkita hinnanalennusta tai kaupan purkamista. Jos kyseessä on etäkauppa, ostajan tulee ilmoittaa peruuttamisesta kirjallisesti ja palauttaa auto mahdollisimman pian.


Yhteenveto

Vaikka autokaupan peruuttaminen ja purkaminen saattavat vaikuttaa samalta, ne eroavat toisistaan merkittävästi. Peruuttaminen liittyy ensisijaisesti etäkauppoihin ja on aikarajoitteinen, kun taas purkaminen käsittelee auton virheistä johtuvia ongelmia. Molemmissa tapauksissa ostajan kannattaa dokumentoida kaikki vaiheet ja tarvittaessa kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen. Tarkkaavaisuus ja hyvän sopimuksen tekeminen ovat avaimia sujuvaan autokauppaan.


Tarkempaa tietoa löydät Finlexin Kuluttajansuojalaista (38/1978).


Tarvitsetko apua autokaupan juridisissa asioissa?

Olemme autokaupan sopimuksiin ja kuluttajansuojaan erikoistuneita lakimiehiä. Autamme sinua niin kaupan peruuttamisessa, purkamisessa kuin muissa auto-ostoihin liittyvissä oikeudellisissa kysymyksissä.

📞 Soita meille: 040 966 2288

📧 Lähetä sähköpostia: info@lakihelsinki.fi

🌐 Käy verkkosivuillamme: www.autoriitalakimies.fi

11 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page