top of page
Etsi

Autokaupan purku, rahoitusyhtiö ja sen rooli – Mitä Sinun Tulee Tietää

Henrik Pirhonen

Auton ostaminen on usein suuri taloudellinen sitoumus, ja monesti se rahoitetaan erilaisten rahoitusyhtiöiden kautta. Mutta mitä tapahtuu, jos autokauppa menee pieleen ja auto osoittautuu vialliseksi tai kaupasta halutaan perääntyä muista syistä? Tässä blogissa käsittelemme, miten autokaupan purku toimii silloin, kun mukana on rahoitusyhtiö, ja mitä kuluttajan tulee tietää oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.


Autokaupan purkaminen rahoitusyhtiön kanssa voi olla monimutkainen prosessi, erityisesti tilanteissa, joissa myyjäliike on ajautunut taloudellisiin vaikeuksiin tai konkurssiin. Tällaisissa tapauksissa kuluttajan on hyvä tietää, että rahoitusyhtiöllä on yhteisvastuu myyjän kanssa sopimusrikkomuksista, mukaan lukien tavaran virheet.


Mitä autokaupan purku tarkoittaa?

Autokaupan purku tarkoittaa sopimuksen peruuttamista siten, että kauppa palautetaan alkuperäiseen tilaansa. Toisin sanoen ostaja palauttaa auton myyjälle ja myyjä palauttaa ostajalle rahat. Tämä voi tapahtua esimerkiksi silloin, jos auto on merkittävästi viallinen eikä myyjä pysty korjaamaan sitä kohtuullisessa ajassa.


Rahoitusyhtiön rooli autokaupassa

Kun auto ostetaan osamaksulla tai muulla rahoitusratkaisulla, rahoitusyhtiö toimii kaupankäynnin kolmantena osapuolena. Rahoitusyhtiö rahoittaa auton ja omistaa sen, kunnes asiakas on maksanut kaikki maksuerät. Rahoitussopimus on sidoksissa autokauppaan, mikä tarkoittaa, että jos autokauppa puretaan, rahoitussopimuskin päättyy.


Miten autokaupan purku etenee?

Jos autossa havaitaan vika, ensimmäinen askel on ottaa yhteyttä auton myyjään. Myyjällä on ensisijainen vastuu korjata ongelma. Mikäli myyjä ei pysty korjaamaan vikaa kohtuullisessa ajassa, kuluttajalla voi olla oikeus purkaa kauppa.


Jos kauppa halutaan purkaa, seuraavat vaiheet ovat yleensä nämä:


  1. Ota yhteyttä myyjään – Ilmoita kirjallisesti, että haluat purkaa kaupan ja perustele, miksi tämä on tarpeen.

  2. Ilmoita rahoitusyhtiölle – Jos auto on rahoitettu, rahoitusyhtiöllä on oltava tieto purusta. Rahoitusyhtiö hoitaa usein purun teknisen toteutuksen.

  3. Palautusprosessi – Kun kauppa on virallisesti purettu, auto palautetaan myyjälle ja rahoitusyhtiö hyvittää maksetut summat.


Kuluttajan oikeudet ja velvollisuudet

Kuluttajansuojalaki turvaa ostajaa autokaupassa. Jos auto ei vastaa sovittua, kuluttajalla on oikeus vaatia korjausta, hinnanalennusta tai jopa kaupan purkua. On kuitenkin tärkeää muistaa, että kuluttajan on pystyttävä osoittamaan vian olemassaolo ja sen merkittävyys.


Rahoitusyhtiön vastuu autokaupan virhetilanteissa

Kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §:n mukaan, jos kuluttajalla on oikeus pidättyä maksusta tai saada hinnan palautusta, vahingonkorvausta tai muuta rahasuoritusta myyjältä tämän sopimusrikkomuksen johdosta, on hänellä tämä oikeus myös luotonantajaa kohtaan, joka on rahoittanut kaupan. Tämä tarkoittaa, että rahoitusyhtiö vastaa myyjän sopimusrikkomuksista yhteisvastuullisesti myyjän kanssa.


Mitä kuluttaja voi vaatia rahoitusyhtiöltä?

Kuluttaja voi vaatia rahoitusyhtiöltä samoja rahallisia hyvityksiä tai korvauksia kuin myyjältä, edellyttäen että:

  1. Reklamaatio myyjälle – Kuluttajan on ensin tehtävä reklamaatio myyjälle ja annettava tälle mahdollisuus korjata tilanne.

  2. Hyödykesidonnainen luotto – Luoton on oltava nimenomaisesti kyseisen auton rahoittamiseksi otettu, eli esimerkiksi autoliikkeen tarjoama autorahoitus. Yleiset kulutusluotot tai pankkilainat, joita ei ole korvamerkitty tiettyyn hankintaan, eivät täytä tätä kriteeriä.


On myös huomioitava, että rahoitusyhtiön maksuvelvollisuus rajoittuu siihen määrään, jonka kuluttaja on heille maksanut. Jos esimerkiksi kuluttaja on maksanut lyhennyksiä 12.000 euroa, rahoitusyhtiö ei ole velvollinen maksamaan takaisin enempää kuin tämän summan. Kuitenkin, jos vahingon määrä on suurempi, kuluttajalla on oikeus pidättäytyä maksuista, kunnes koko vahinko on kuitattu.


Haasteet ja riitatilanteet

Jos myyjä ja rahoitusyhtiö eivät suostu purkamaan kauppaa, kuluttajalla on mahdollisuus kääntyä kuluttajariitalautakunnan puoleen. Tämä on usein ilmainen ja tehokas tapa ratkaista riitatilanne.


Tarvitsetko apua autokaupan juridisissa asioissa?

Olemme autokaupan sopimuksiin ja kuluttajansuojaan erikoistuneita lakimiehiä. Autamme sinua niin kaupan peruuttamisessa, purkamisessa kuin muissa auto-ostoihin liittyvissä oikeudellisissa kysymyksissä.


📞 Soita meille: 040 966 2288

📧 Lähetä sähköpostia: info@lakihelsinki.fi

🌐 Käy verkkosivuillamme: www.autoriitalakimies.fi


8 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

コメント


bottom of page