Kun viet autosi korjattavaksi, oletat luonnollisesti saavasi vastineeksi laadukasta työtä ja toimivan ajoneuvon. Mutta mitä tapahtuu, jos korjaus ei onnistukaan odotetusti? Autokorjaamon takuu ja vastuu ovat aiheita, joita kuluttajan kannattaa tuntea tarkemmin. Tässä blogissa käymme läpi autokorjaamoiden vastuun, kuluttajan oikeudet ja mitä tehdä, jos asiat eivät mene suunnitelmien mukaan.
Mitä tarkoittaa takuu autokorjaamolla?
Takuu korjaustyölle on vapaaehtoinen lupaus autokorjaamolta, joka tarkoittaa, että korjaamo sitoutuu korjaamaan mahdolliset virheet, jotka ilmenevät tietyssä ajassa korjaustyön jälkeen. Takuu voi kattaa esimerkiksi:
Virheellisesti suoritetun korjauksen
Vialliset tai huonolaatuiset varaosat
Asennusvirheet
Takuuajan pituus vaihtelee, mutta tyypillisesti se on 6-12 kuukautta. On kuitenkin hyvä muistaa, että takuuaika ei rajoita kuluttajan lakisääteisiä oikeuksia.
Autokorjaamon vastuu virheistä ja kuluttajansuojalaki
Autokorjaamon vastuu virheistä on tiukka, ja korjaukset tulee aina suorittaa ammattitaidolla ja huolellisuudella. Jos korjaus epäonnistuu, korjaamo on lähtökohtaisesti vastuussa. Korjaustyötä pidetään palveluna, ja siihen sovelletaan kuluttajansuojalain 8 luvun säännöksiä.
Kuluttajansuojalain 8 luvun 1 §:n mukaan ("Palvelusopimuksissa palvelun on vastattava sovittua ja se on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Jos palvelu ei vastaa sovittua tai siinä on virhe, kuluttajalla on oikeus vaatia virheen korjaamista, hinnanalennusta tai sopimuksen purkamista.") palvelun on vastattava sovittua ja se on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Jos palvelu ei vastaa sovittua tai siinä on virhe, korjaamolla on ensisijaisesti oikeus ja velvollisuus korjata virhe. Tämä tarkoittaa, että jos autosi korjaus epäonnistuu, korjaamo voi yrittää korjata virheen uudelleen ilman lisäkustannuksia kuluttajalle.
Jos korjaamon uusi yritys ei poista ongelmaa, kuluttajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta kuluttajansuojalain 8 luvun 10 §:n mukaan ("Jos palveluksessa on virhe eikä virhettä ole korjattu kohtuullisessa ajassa, kuluttajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta, joka vastaa virheen merkitystä.") tai jopa korvauksen perimistä vahingosta kuluttajansuojalain 8 luvun 11 §:n mukaan ("Jos palveluksessa oleva virhe aiheuttaa kuluttajalle vahinkoa, kuluttajalla on oikeus saada vahingonkorvausta."). Lisäksi, jos virhe on olennainen ja korjaamo ei kykene korjaamaan sitä kohtuullisessa ajassa, kuluttajalla voi olla oikeus purkaa sopimus.
Kuluttajansuojalain 8 luku 12 § ("Ellei toisin osoiteta, oletetaan palvelun olevan virheellinen, jos sen lopputulos ei vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Näyttövelvollisuus palvelun asianmukaisuudesta on palvelun suorittajalla.") määrää, että korjaamon on osoitettava korjauksen suoritetun asianmukaisesti. Tämä tarkoittaa, että näyttötaakka korjauksen laadusta on korjaamolla, ei kuluttajalla. Näin ollen, jos autosi vika jatkuu tai pahenee, korjaamon on pystyttävä todistamaan, että korjaus suoritettiin oikein ja huolellisesti.
On tärkeää huomata, että korjaamo on vastuussa myös mahdollisten alihankkijoiden tekemistä virheistä. Korjaamo ei voi siirtää vastuutaan kuluttajalle, vaikka osa työstä olisi ulkoistettu.
Kuluttajan oikeudet ja toimenpiteet epäonnistuneen korjauksen jälkeen
Jos korjauksen jälkeen ilmenee virhe, kuluttajan tulee toimia seuraavasti:
Ota yhteyttä korjaamoon välittömästi ja ilmoita viasta.
Anna korjaamolle mahdollisuus korjata virhe.
Jos korjaamo ei pysty korjaamaan virhettä, vaadi hinnanalennusta tai sopimuksen purkua.
Säilytä kaikki korjausprosessiin liittyvät asiakirjat, kuten korjaussopimukset, kuitit ja valokuvat.
Jos korjaamo kieltäytyy korjaamasta virhettä tai tilanne ei ratkea, kuluttaja voi kääntyä kuluttajaneuvonnan tai kuluttajariitalautakunnan puoleen.
Autamme sinua riitatilanteissa – www.autoriitalakimies.fi
Kuluttajana sinulla on oikeus vaatia hyvitystä, mutta joskus tilanne voi eskaloitua ja vaatia lisäapua. Sivustomme www.autoriitalakimies.fi tarjoaa asiantuntevaa apua ja neuvontaa autokorjaamoiden kanssa syntyneissä erimielisyyksissä. Lakimiehemme ovat erikoistuneet autokorjaamoriitoihin ja kuluttajansuojaan, joten voit luottaa siihen, että asiasi hoidetaan ammattitaidolla.
Lisäksi sivustoltamme löydät kattavat oppaat ja vinkit autokorjaamopalvelujen kilpailuttamiseen ja sopimusehtojen tarkistamiseen. Ennaltaehkäisy on paras tapa välttyä ongelmilta tulevaisuudessa.
Ota yhteyttä jo tänään ja varmista, että oikeutesi toteutuvat!
www.autoriitalakimies.fi – Apunasi autokorjaamoriidoissa.
Comments