Autoliikkeet ja kolarihistorian salailu – miksi ostajan kannattaa olla tarkkana?
- Maiju Nousiainen
- 30.4.
- 2 min käytetty lukemiseen

Auton ostaminen on monelle suuri taloudellinen päätös, johon liittyy usein myös paljon tunteita. Uusi (tai käytetty) auto tuo vapautta, liikkumisen helppoutta ja toisinaan ripauksen luksustakin arkeen. Mutta entä jos uuden menopelin historia ei olekaan niin puhdas kuin myyjä antaa ymmärtää?
Yksi yleisimmistä epäselvyyksistä käytettyjen autojen kaupassa liittyy auton kolarihistoriaan. Vaikka laki ei suoranaisesti velvoita autoliikettä kertomaan, että ajoneuvo on ollut vauriokorjauksessa, myyjän on silti annettava ostajalle kaikki olennainen tieto, joka voi vaikuttaa ostopäätökseen. Tässä kohtaa monilla autoliikkeillä alkaa kuitenkin lipsua.
Miksi kolarihistoria jää usein kertomatta?
Syitä on useita. Ensinnäkin tieto ei välttämättä ole autoliikkeenkään tiedossa, etenkin jos auto on tuotu ulkomailta tai vaihdettu suoraan asiakkaalta ilman tarkkaa tarkastusta. Toiseksi – ja valitettavasti yleisemmin – autoliikkeet saattavat tietoisesti jättää kertomatta aiemmista vaurioista, koska pelkäävät sen vaikuttavan kaupan syntymiseen tai hintaan. Kolarihistoria voi nimittäin laskea auton arvoa merkittävästi.
Toisinaan korjaukset on tehty hyvin, eikä autoa katsomalla pysty erottamaan, että se on ollut pahassakin kolhussa. Silti korjauksista jää aina tekninen ja kaupallinen jälki: korjattu kori ei käyttäydy törmäyksessä samalla tavalla kuin alkuperäinen, ja vauriomenneisyys voi vaikuttaa vakuutuksiin sekä jälleenmyyntiarvoon.
Ostajan vastuulla vai myyjän?
Kuluttajansuojalain mukaan myyjän vastuulla on kertoa olennaisista vioista ja vaurioista, jotka voivat vaikuttaa kauppaan. Jos auto on ollut kolarissa ja se on korjattu, mutta myyjä jättää tämän kertomatta, ostaja voi myöhemmin vaatia hyvitystä tai purkaa kaupan – mikäli hän voi todistaa, että tieto olisi vaikuttanut ostopäätökseen.
Käytännössä vastuu todistamisesta jää usein ostajalle, ja se voi olla vaikeaa. Tästä syystä ostajan kannattaa aina tarkistaa auton historia ennen kaupantekoa esimerkiksi Traficomin sähköisistä palveluista tai ulkopuolisista raportointipalveluista, kuten Carfax tai CarVertical.
Rehellisyys kannattaa – myös autokaupassa
Kaikki autoliikkeet eivät suinkaan pimitä tietoa tahallaan. Monet ammattitaitoiset ja luotettavat liikkeet kertovat avoimesti ajoneuvojen historiasta ja antavat mahdollisuuden tarkistuksiin. Tällaiset liikkeet ansaitsevatkin asiakkaidensa luottamuksen ja saavat usein myös positiivista palautetta sekä suosituksia.
Silti ostajan on hyvä suhtautua terveellä varovaisuudella etenkin silloin, kun myyjä ei pysty tai halua kertoa auton vauriohistoriasta. Avoimuus ei ole vaihtoehto – sen pitäisi olla oletus.
Lopuksi vinkki ostajalle:
Älä luota pelkkään ulkonäköön tai myyjän puheisiin. Tarkista ajoneuvon historia aina itse ja kysy suoraan, onko autossa ollut vaurioita. Jos vastaus on epämääräinen tai välttelevä, se on usein jo itsessään varoitusmerkki.
Comments