top of page
Etsi

Esimerkkejä uuden auton virheistä

Maiju Nousiainen

Uusi auto on virheellinen, jos se ei täytä tietyiltä osin odotuksia tai sopimusehtoja, jotka on määritelty ostoprosessin yhteydessä. Kuluttajansuojalain mukaan auto voi olla virheellinen monessa eri tilanteessa, ja tällöin ostaja voi vaatia myyjältä korvauksia tai korjausta.


Seuraavassa käsitellään esimerkkejä siitä, milloin auto voi olla virheellinen ja milloin kuluttaja voi oikeutetusti vaatia korjausta tai hyvitystä.


1. Auto poikkeaa tilaus- ja kauppasopimuksessa sovitusta


Uuden auton virhe voi ilmetä silloin, kun auto ei vastaa tilauksessa tai kauppasopimuksessa sovittuja ehtoja. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi, että auto ei ole sitä, mitä ostaja on tilannut tai sopinut. Virhe voi liittyä useisiin tekijöihin, kuten auton värin, varusteiden, mallin tai muiden teknisten ominaisuuksien eroihin. Jos auton ominaisuudet tai varusteet poikkeavat olennaisesti siitä, mitä on sovittu myyjän ja ostajan välillä, voidaan puhua virheestä.


Esimerkiksi, jos kuluttaja on tilannut autoon tietyt lisävarusteet, kuten navigointijärjestelmän, mutta auto toimitetaankin ilman niitä, on kyse virheestä. Tällöin auto ei täytä sitä, mitä on kaupassa sovittu, ja ostajalla on oikeus vaatia korjausta tai hyvitystä.


2. Auto ei vastaa kyseiseltä automallilta yleisesti odotettavaa tavanomaista laatua


Auto voi olla virheellinen myös silloin, kun se ei täytä kyseiseltä automallilta yleisesti odotettavaa laatua. Tämä voi tarkoittaa, että auto ei vastaa sitä laatua, joka on tavallista samanlaisten ajoneuvojen kohdalla. Esimerkiksi, jos tietyn automallin tunnetaan olevan erityisen luotettava ja kestävä, mutta uusi auto osoittaa merkkejä teknisistä ongelmista heti ensimmäisten ajokilometrien jälkeen, voidaan pitää virheenä.


Virhe ei aina koske vain yhtä yksittäistä autoa, vaan se voi ilmetä myös laajemmin. Jos esimerkiksi valmistajalla on sarja tietyn automallin autoja, joilla kaikilla on samanlaisia valmistusvirheitä, voi kyseessä olla virhe, joka koskee koko mallisarjaa. Tällöin virhe ei ole yksittäistapaus, vaan kyseessä on laajempi ongelma, joka ilmenee monilla samoja autoja omistavilla kuluttajilla.


3. Autossa ilmenee tekninen vika, joka ei johdu käyttäjän vastuulla olevasta syystä tai normaalista kulumisesta


Tekninen vika, joka ilmenee autossa, voi myös olla virhe, jos vika ei johdu normaalista käytöstä tai käyttäjän huolimattomuudesta. Esimerkiksi, jos auton moottori alkaa käydä epätasaisesti tai vaihteisto ei toimi oikein jo varhaisessa vaiheessa, kyseessä voi olla valmistusvirhe, jonka takia auto ei täytä sille asetettuja laatustandardeja. Tällöin ei ole kyse normaalista kulumisesta, kuten jarrujen kulumisesta tai renkaiden kulumisesta pitkän käyttöajan jälkeen, vaan vika voi olla seurausta valmistusprosessin virheistä. Tällainen virhe voi ilmetä jo auton takuuaikana ja voi liittyä muun muassa moottorin, vaihteiston, jarrujärjestelmän tai muiden kriittisten komponenttien toimintahäiriöihin.


4. Auto ei kestävyydeltään ja muuten vastaa sitä, mitä kuluttajalla on autolta perusteltua aihetta olettaa


Uuden auton virheeksi voidaan myös katsoa se, jos auto ei kestä tai täytä niitä kestävyysvaatimuksia, joita kuluttajalla on perusteltu syy odottaa. Tähän liittyy autoon kohdistuvat kestävyys- ja luotettavuusodotukset, jotka eivät perustu vain auton hintaan, vaan myös valmistajan brändiin, malliin ja yleisesti tunnettuun laatuun.


Esimerkiksi, jos kuluttaja ostaa uuden auton, joka on markkinoitu erityisesti kestäväksi ja pitkäikäiseksi, mutta auto alkaa nopeasti osoittaa merkkejä vaurioista tai huonosta kestävyydestä, voidaan puhua virheestä. Kuluttajan oikeus olettaa, että auto kestää tavanomaisen käytön ilman vakavia ongelmia, on oleellinen osa auton ostamista. Jos auto ei täytä tätä kestävyyttä koskevaa odotusta, kuluttaja voi vaatia korjausta tai hyvitystä.


5. Auto ei ole takuuaikana takuuehtojen mukainen


Jos auton takuu on voimassa, mutta autossa ilmenee takuuaikana vika, joka kuuluu takuuehtojen piiriin, voi kyseessä olla virhe. Takuu on eräänlainen lisäturva, joka kattaa autossa ilmenevät viat tietyltä ajanjaksolta. Jos vika ilmenee takuuaikana ja se kuuluu takuun piiriin, kuluttajalla on oikeus vaatia korjausta, osan vaihtoa tai jopa auton vaihtamista.


Takuu voi kattaa laajan valikoiman vikoja ja ongelmia, mutta se ei ole rajaton. Takuu ei esimerkiksi kata vahinkoja, jotka ovat syntyneet kuluttajan huolimattomuudesta, kuten kolarista aiheutuneita vaurioita. Kuitenkin, jos auton tekninen vika on seurausta valmistusvirheestä tai huonosta laadusta, takuu takaa kuluttajalle oikeuden vaatia vian korjaamista ilman lisäkustannuksia.


Yhteenveto


Uuden auton virheitä voi ilmetä monenlaisissa tilanteissa, ja niiden perusteella kuluttajalla on oikeus vaatia myyjältä korjausta tai hyvitystä. Virhe voi liittyä autoon, joka poikkeaa sopimuksesta, ei vastaa tavanomaisia laatustandardeja, tai jolla on teknisiä vikoja. Lisäksi, jos auto ei kestä kuluttajan perusteltuja odotuksia tai ilmenee takuuaikana takuuehtojen mukainen vika, voidaan myös katsoa, että auto on virheellinen. Kuluttajan on tärkeää tuntea oikeutensa ja vastuutaan, jotta hän voi tarvittaessa puolustaa itseään virheellisesti myydyn auton osalta.

 
 
 

Comments


bottom of page