top of page
Etsi

Käytetty auto hajosi heti oston jälkeen, mitä voi tehdä?

Henrik Pirhonen

Kun käytetty auto hajoaa heti oston jälkeen, on tärkeää tietää oikeutesi ja toimia nopeasti tilanteen ratkaisemiseksi. Seuraavassa on ohjeita, jotka auttavat sinua etenemään:


1. Reklamoi myyjälle kirjallisesti


Ota viipymättä yhteyttä myyjään ja ilmoita havaitsemastasi viasta kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostitse. Kirjallinen reklamaatio toimii todisteena mahdollisissa jatkotoimissa.



2. Hanki vikadiagnoosi

Vie auto luotettavalle korjaamolle ja pyydä kirjallinen arvio vian syystä sekä korjauskustannuksista. Tämä auttaa selvittämään, onko kyseessä myyjän vastuulle kuuluva virhe.



3. Selvitä myyjän vastuu

Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa virheistä, jotka ovat olleet autossa kaupantekohetkellä, vaikka ne ilmenisivät myöhemmin. Jos vika ilmenee kuuden kuukauden kuluessa kaupasta, sen oletetaan olleen olemassa jo ostohetkellä, ellei myyjä toisin todista.



4. Neuvottele ratkaisusta

Keskustele myyjän kanssa mahdollisista ratkaisuista, kuten auton korjaamisesta, hinnanalennuksesta tai kaupan purkamisesta. Myyjän tulisi korjata virhe kohtuullisessa ajassa ja ilman kustannuksia ostajalle.



5. Harkitse oikeudellista apua

Jos et pääse myyjän kanssa sopimukseen, harkitse oikeudellisen avun hakemista. Kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta voivat auttaa riitatilanteissa.



6. Tunne oikeutesi yksityiskaupassa

Jos ostit auton yksityishenkilöltä, sovelletaan kauppalakia. Myyjä on vastuussa virheistä, mutta riitatilanteissa asia voidaan joutua viemään käräjäoikeuteen.



7. Ennaltaehkäise tulevat ongelmat

Jatkossa voit vähentää riskejä teettämällä ennen ostopäätöstä kuntotarkastuksen ja tutustumalla huolellisesti auton huoltohistoriaan.


Muista, että nopea reagointi ja oikeuksiesi tunteminen ovat avainasemassa, kun käytetty auto hajoaa heti oston jälkeen.


Kuka maksaa korjauksen, kun käytetty auto hajoaa heti oston jälkeen?


Kun käytetty auto hajoaa heti oston jälkeen, kuluttajan on hyvä tietää, milloin ja missä tilanteissa korjauskustannukset voivat jakautua myyjän ja ostajan välillä.


Kuluttajansuojalain määräykset


Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa autossa olleista virheistä, jotka ovat olleet olemassa kaupantekohetkellä, vaikka vika ilmenisi vasta myöhemmin. Laki suojaa kuluttajaa erityisesti, jos vika ilmenee kuuden kuukauden sisällä kaupasta. Tällöin oletetaan, että vika oli autossa jo kaupantekohetkellä, ellei myyjä pysty toisin osoittamaan.


Korjauskustannusten jakautuminen


On kuitenkin tilanteita, joissa kuluttaja voi joutua osallistumaan korjauskustannuksiin:


  1. Ikä ja kuluminen Jos auton rikkoutuminen johtuu normaalista kulumisesta tai auton iästä, kuluttaja saattaa joutua kattamaan osan kustannuksista. Esimerkiksi jos autossa on kuluvia osia (kuten jarrulevyt tai kytkin), joiden kesto on rajallinen, myyjä ei välttämättä ole vastuussa niiden uusimisesta.

  2. Kohtuullisuusperiaate Myyjällä on oikeus tarjota ensisijaisesti korjausta virheen hyvittämiseksi. Mikäli korjaus aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia suhteessa auton arvoon, myyjä voi vaatia, että ostaja osallistuu kustannuksiin. Esimerkiksi, jos auton arvo on 5000 euroa ja korjaus maksaa 4000 euroa, myyjä voi ehdottaa kaupan purkua sen sijaan.

  3. Ostajan aiheuttama vika Jos ostaja on itse aiheuttanut auton vian esimerkiksi laiminlyömällä huollon tai käyttämällä autoa ohjeiden vastaisesti, korjauskustannukset kuuluvat ostajalle.

  4. Kaupan purku Mikäli myyjä ei pysty korjaamaan vikaa kohtuullisessa ajassa, ostaja voi vaatia kaupan purkua. Tässä tapauksessa kuluttaja saa rahansa takaisin, mutta myyjällä on oikeus vähentää auton käytöstä syntynyt arvon aleneminen. Tämä tarkoittaa sitä, että kuluttaja saattaa joutua hyvittämään osan auton arvosta, mikäli sitä on käytetty merkittävästi ennen kaupan purkua.


Yhteenveto

Vaikka kuluttajansuojalaki on yleensä ostajan puolella, on olemassa tilanteita, joissa kuluttaja voi joutua osallistumaan korjauskustannuksiin. Tärkeintä on reklamoida viipymättä, pitää kirjallinen todiste asiasta ja pyrkiä sopimaan myyjän kanssa ratkaisusta. Mikäli sopimukseen ei päästä, kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta voivat auttaa asian ratkaisemisessa.

81 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page