top of page
Etsi

Kuluttajan vastuu vaihtoautosta

Henrik Pirhonen


Vaihtoauton myynti voi joskus johtaa tilanteisiin, joissa autoliike vaatii kuluttajaa korvauksiin. Tällöin voi olla kyse siitä, että vaihtoauto ei vastaa annettuja tietoja tai se on huomattavasti huonommassa kunnossa kuin mitä osapuolet olivat voineet odottaa. Tällaisissa tapauksissa kuluttaja voi joutua vastuuseen, jos autossa ilmenee vikoja, jotka johtavat merkittäviin korjauskustannuksiin tai auton arvon alenemiseen.


Vaihtoauton virhevastuu


Kuluttajan vastuulle vaihtoauton osalta on olemassa tiettyjä sääntöjä ja velvollisuuksia, jotka määräytyvät kauppalain perusteella. Jos luovuttamassasi vaihtoautossa ilmenee vika, olet vastuussa siitä, vaikka et olisi ollut tietoinen viasta luovutuksen hetkellä. Esimerkiksi piilevä vika, joka ei ollut näkyvissä kaupantekohetkellä, mutta ilmenee myöhemmin, voi johtaa siihen, että autoliike vaatii sinua korvauksiin. Tällöin kyseessä voi olla tilanne, jossa auton korjaaminen on kallista, ja vian vuoksi auton vaihtoarvo on arvioitu liian korkeaksi.

Vaihtoauton virheen korvausvastuu syntyy silloin, kun auto on huomattavasti huonommassa kunnossa kuin mitä autoliike on perustellusti voinut odottaa, ottaen huomioon auton hinta, ikä ja ajomäärä. Esimerkiksi piilevä vika, jonka korjaaminen aiheuttaa merkittäviä kustannuksia, voi luoda korvausvelvollisuuden, jos se on auton käyttöarvoon verrattuna huomattava. Virheellisesti arvioitu vaihtoarvo tai korkeat korjauskustannukset voivat olla selkeää perusteita korvaukselle.


Ammattilaisen arvio


Vaihtoauton virhettä arvioitaessa on otettava huomioon, että auton vastaanottaa ammattilainen, jolla on asiantuntemusta kyseisen auton tyypistä ja kunnosta. Tämä tarkoittaa, että autoliikkeellä on velvollisuus tuntea kyseisen automallin tyyppiviat ja varautua auton iän ja ajomäärän mukaisiin kulumiseen. Tämä voi vaikuttaa siihen, kuinka virheen tai vian vakavuutta ja merkitystä arvioidaan. Autoliikkeellä on velvollisuus huomioida, että auto on käytetty ja se on voinut kulua normaalissa käytössä. Tämän vuoksi virhekynnys voi olla korkeampi kuin täysin uuden auton kohdalla.


Kuluttajan oikeudet ja vastuuvapaus


Kuluttajan vastuu vaihtoautosta poikkeaa autoliikkeen vastuusta. Kuluttajan ostaessa auton autoliikkeeltä, virhekynnys on yleensä huomattavasti matalampi. Kuluttajalle voi syntyä vastuu, jos vaihtoauto ei täytä annettuja tietoja tai jos sen kunto on olennaisesti huonompi kuin mitä olisi voinut odottaa. Jos autossa ilmenee piilevä vika, joka ei ole ollut näkyvissä kaupantekohetkellä, mutta korjauskustannukset ovat merkittävät ottaen huomioon auton hinta ja ikä, kuluttajalla voi olla vastuu.


Autoliikkeellä ei kuitenkaan ole oikeutta vaatia korvausta pelkästään sen vuoksi, että vaihtoautossa on myöhemmin ilmennyt vika. Korvauksia vaadittaessa on otettava huomioon virheen vakavuus ja sen vaikutus auton arvoon. Esimerkiksi autoliike ei voi vaatia kuluttajalta korvausta, jos se on joutunut virhevastuuseen uuden auton ostajan kanssa, ellei vika ole ollut sellainen, joka olisi ollut ilmeinen kaupantekohetkellä. Korvauksia ei voida myöskään vaatia pelkästään sen perusteella, että autoliike on hyvittänyt omalle asiakkaalleen korvauksia.


Selvityksen pyytäminen


Jos saat autoliikkeeltä korvausvaatimuksen luovuttamastasi vaihtoautosta, on tärkeää pyytää liikkeeltä tarkempaa selvitystä vaatimuksen perusteista. Tämä voi auttaa ymmärtämään, miksi ja miten vaade on syntynyt, sekä miten se liittyy auton virheeseen tai vian ilmenemiseen.


Myyjäliikkeen on esitettävä seuraavat tiedot, jos se vaatii sinulta korvauksia:


  • Auton ajomäärä vian ilmetessä

  • Selvitys viasta ja sen syystä

  • Vian korjauskustannukset tai arvonalennus


On tärkeää, että pyrit neuvottelemaan asiasta suoraan autoliikkeen kanssa ennen kuin ryhdyt toimenpiteisiin. Mikäli et pääse yhteisymmärrykseen autoliikkeen kanssa, voit pyytää apua ja neuvoja meiltä. Voimme auttaa arvioimaan korvausvastuusi ja opastaa sinua oikeiden toimenpiteiden valinnassa.


Yhteenveto


Vaihtoauton vastuukysymykset voivat olla monivaiheisia ja ne voivat vaihdella tapauskohtaisesti. Kuluttajan on tärkeää tuntea omat oikeutensa ja vastuunsa vaihtoauton suhteen, erityisesti silloin, kun virhe tai vika ilmenee kaupan jälkeen. Korvausvaatimusten perusteiden selvittäminen ja asiassa neuvotteleminen on avainasemassa.

 
 
 

留言


bottom of page