top of page
Etsi
  • Henrik Pirhonen

Ostaja sai väärän auton - kaupan purku


Ilta-Sanomat uutisoi tapauksesta, jossa ostaja oli luullut, ja kauppakirjaan kirjattu, että hän ostaa malliston parhaimmin varustellun auton, mutta todellisuudessa hän sai mallisarjan halvimman.


Outoa tapauksesta tekee sen, että myyjäliike ei suoraan korjannut virhettään, vaan antoi asian mennä kuluttajariitalautakuntaan, sillä kaupan purku oli täysin selviö tässä asiassa.


Virhe johtunee siitä, että autoliike on huolimattomasti tarkistanut auton tiedot ja varusteet, eikä ole katsonut auton VIN-numerolla tai muulla luotettavalla tavalla auton tietoja. Jälkikäteen autoihin voi liimailla tarroja tai lisätä kalliimman version varusteita, jolloin ulkoisesti auto voi vastata hyvinkin pitkälti kalleinta versiota. Jokaisen autoliikkeen tulisi tarkistaa auton tiedot tarkasti ennen kuin se laitetaan myyntiin.


--

Ostaja uskoi ajavansa kalleimman mallin Lexuksella – kahden kuukauden jälkeen huomasikin olevansa halvimman mallin ratissa

Ostaja halusi Lexuksen. Sitten seurasi melkoinen vyyhti.


AUTOMALLIT on syytä hallita jollain tavoin, jottei kävisi kuten kävi kuluttajalle, joka osti eteläsuomalaisesta autoliikkeestä etä­kaupalla Lexus IS300H F-Sport Executive A (MY14) -henkilöauton. Hän uskoi ostavansa kalleimman mallin Lexuksen, vaan tapahtui jotain täysin odottamatonta.


Auto oli otettu käyttöön 2013 ja sillä oli ajettu 114 000 kilometriä. Kaupat tehtiin kesällä 2021. Hintaa autolla oli 26 099 euroa.

Auto oli juuri sellainen, jonka ostaja halusi. Hän halusi vääntää kalleinta mallia olevaa Lexusta.


Yli kaksi kuukautta ostaja huristeli tyytyväisenä autollaan, kunnes lamppu syttyi ja hänelle selvisi, että hän olikin ostanut kyseisen automerkin halvimman mallin – Lexus IS300H:n. Tieto mallista oli auton rekisteritodistuksessakin.


Tieto oli melkoinen jysäys. Kuluttaja ymmärsi heti, että hän ei ollut saanut sitä, mitä kauppakirjaan oli kirjoitettu.


OSTAJA alkoi perätä myyjän vastuuta, sillä omasta mielestään hän itse oli syytön virheeseen.


Kuluttaja vaati autokaupan purkamista; olihan hänestä tullut aivan eri automallin omistaja kuin oli sovittu. Myynti-ilmoituksessa oli nimenomaan mainittu kallein malli.

Ostaja oli selvitellyt mallien hintatietoja ja hän katsoi maksaneensa autostaan 5 000 euroa liikaa. Auton kyljessä toisin oli virheellisesti F-Sportin merkki.

Ostajan mukaan myyjä lupasi aluksi hyvittää auton hinnan vaihdossa toiseen autoon, mutta sitä autoliike ei kuitenkaan tehnyt.


Myyjä oli ostajan mukaan luvannut korvata huoltolaskun ja muutamia autosta löytyneitä vikoja, mutta myyjä väitti myöhemmin, että kyse oli mallierojen hyvityksestä.

Myyjäliike kiisti kuluttajan vaatimuksen, joten kuluttaja vei asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.


VASTAUKSENAAN lautakunnalle myyjä kertoi päässeensä kuluttajan kanssa yhteisymmärrykseen korvauksesta. Korvaus sisälsi mm. huollon ja renkaat vanteilla, ja asiakas oli myyjän mukaan ollut tyytyväinen.


Lautakunta totesi asiakkaan saaneen auton, joka ei vastannut kauppakirjan tietoja. Auto ei ollut malliltaan sellainen kuin oli sovittu eikä varustelutasokaan vastannut kauppakirjan tietoja. Lautakunta huomautti lisäksi, että autoon oli asennettu jälkikäteen merkintöjä, jotka eivät siihen kuuluneet.


Auto oli virheellinen kuluttajansuojalain mukaan. Virhe oli olennainen auton arvon ja käyttökelpoisuuden kannalta ja kyse oli vähäistä suuremmasta virheestä.

MYYJÄLIIKKEELLÄ oli mahdollisuus korjata virhe kohtuullisessa ajassa, mutta kun se ei niin tehnyt, katsoi lautakunta, että kuluttajalla oli oikeus purkaa kauppa.


Kolmen kuukauden aikana kuluttaja oli ajanut Lexuksellaan noin 6 000 kilometriä. Käyttöhyödyksi lautakunta laski 0,20 euroa kilometriltä. Kuluttaja oli saanut käyttöhyötyä noin 1 200 euron edestä.


Kuluttaja oli lisäksi ehtinyt varustella autoaan lisävaloilla ja uusilla vanteilla.

Lautakunta suositti, että myyjäliike palauttaa kauppasumman vähennettynä käyttöhyödyllä kuluttajalle. Ratkaisu on tehty alkuvuonna.


77 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page