top of page

Tiesitkö? Palautusoikeus pätee myös etäautokaupassa

  • Maiju Nousiainen
  • 18 tuntia sitten
  • 2 min käytetty lukemiseen

Auton ostaminen verkon kautta on yleistynyt hurjaa vauhtia viime vuosina. Etäautokauppa – eli auton ostaminen ilman fyysistä käyntiä liikkeessä – tarjoaa helppoutta, nopeutta ja mahdollisuuden vertailla tarjontaa laajasti eri puolilta maata. Mutta mitä tapahtuu, jos auto ei vastaakaan odotuksia? Saako sen palauttaa?


Vastaus saattaa yllättää monen: kyllä, palautusoikeus pätee myös auton ostoon, jos kauppa on tehty etänä.


Etämyynti ja kuluttajansuoja – mitä laki sanoo?


Etämyynnillä tarkoitetaan kuluttajakauppaa, jossa sopimus syntyy ilman, että myyjä ja ostaja tapaavat kasvotusten – esimerkiksi verkkokaupassa, sähköpostitse tai puhelimitse. Tällöin sovelletaan kuluttajansuojalain etämyyntisääntöjä, jotka antavat ostajalle 14 päivän peruuttamisoikeuden ilman erityistä syytä.


Tämä oikeus koskee myös autokauppaa, kun kyseessä on kuluttaja (yksityishenkilö) ja yritys (autoliike), ja auto ostetaan etänä. Peruuttamisaika alkaa siitä, kun auto on toimitettu ostajalle.


Miten palautusoikeus käytännössä toimii?


Jos asiakas päättää käyttää palautusoikeutta, hänen on ilmoitettava siitä myyjälle 14 päivän kuluessa auton vastaanottamisesta. Auto on palautettava kohtuullisessa ajassa ja samassa kunnossa kuin vastaanotettaessa, lukuun ottamatta tavanomaista tutustumista ja koeajoa – aivan kuten vaatekaupassa saa sovittaa vaatetta.


Kuluttajalla on oikeus ottaa auto koekäyttöön samalla tavalla kuin hän voisi tutustua siihen liikkeessä. Jos autolla kuitenkin ajetaan huomattavia määriä tai siihen syntyy vaurioita palautusoikeuden aikana, myyjä voi vaatia arvonalennusta.


Palautuksessa ostaja maksaa usein kuljetuskustannukset, ellei toisin ole sovittu. Kannattaa siis lukea kauppaehtoja tarkasti jo ennen ostopäätöstä.


Milloin palautusoikeutta ei ole?


On tärkeää huomata, että palautusoikeus ei päde yksityishenkilöiden välisessä autokaupassa eikä silloin, jos auto on ostettu liikkeestä paikan päältä (eli kyseessä ei ole etäkauppa).


Lisäksi jos kyseessä on esimerkiksi erikseen ostajan toiveiden mukaan räätälöity ajoneuvo tai yrityskauppa, palautusoikeus ei automaattisesti päde.


Miksi tämä tieto on tärkeä?


Moni kuluttaja ei tiedä, että auton voi palauttaa etäostoksen jälkeen, mikä voi johtaa tarpeettomaan tyytymättömyyteen ja epävarmuuteen. Etäautokaupan palautusoikeus tuo turvallisuutta – se antaa mahdollisuuden perua kauppa, jos auto ei vastaa odotuksia, on teknisesti puutteellinen tai tulee katumapäälle.


Siksi on tärkeää:


  • tarkistaa, että kyseessä on etäkauppa, ei liikkeessä tehty osto


  • säilyttää dokumentit: tilausvahvistus, viestit ja toimitusajankohdat


  • tutustua autoon maltillisesti palautusoikeuden aikana


Yhteenveto:


Jos ostat auton verkosta tai puhelimitse ilman, että näet ajoneuvoa paikan päällä ennen kaupantekoa, sinulla on 14 päivän palautusoikeus kuluttajansuojalain perusteella. Tämä suoja antaa sinulle mahdollisuuden tarkistaa auton kunto ja peruuttaa kauppa, jos se ei olekaan odotustesi mukainen – mutta muista, että palautus ei ole täysin riskitön eikä ilmainen.

תגובות


bottom of page