Etsi
  • Henrik Pirhonen

Tyyppivika- korvattava vika autossa?


Usein puhutaan autojen ”tyyppivioista”, vioista, jotka ilmenee jonkin merkkisellä tai mallisella autolla. ”Tyyppivika” on usein toiminto autossa, joka katsotaan epätavalliseksi tai epänormaaliksi ja se ilmenee monella autolla. Vaikka nimi kuulostaakin siltä, että kyseessä on vika, josta kenties voisi hakea korvausta, ei tällaiset ”tyyppiviat” aina ole sellaisia, jotka kuuluvat myyjän virhevastuun piiriin.


Myyjän virhevastuuseen voidaan lukea lukuisia virheitä ja nämä arvioidaankin aina tapauskohtaisesti. Esimerkiksi auton ikä sekä ajetut kilometrit voivat vaikuttaa vahvastikkin siihen, millaiset viat katsotaan kuuluvan virhevastuuseen ja millaiset ei. Viat ovat usein sellaisia, jotka haittaavat auton käyttöä, ovat vaarallisia tai jotka voivat aiheuttaa lisää vikaa, mikäli niitä ei korjata.


Esimerkkinä auton tyyppiviasta, jota ei olla katsottu sellaiseksi viaksi, joka kuuluisi myyjän virhevastuun piiriin on Kia merkkisen auton nykäisy start-stop toiminnossa. Kuluttajariitalautakunta katsoi, että tämä ”vika” ei ollut sellainen, joka kuuluisi myyjän virhevastuuseen, sillä se ei estä auton käyttöä eikä myöskään aiheuta autolle lisää vauriota. Sen lisäksi nykäisy on toiminto, joka katsotaan Kia:n ominaisuudeksi, jonka halutessa jopa voi sulkea pois päältä.


Niin kuin yllä jo kävi ilmi, kaikki tämänkaltaiset riidat kuitenkin arvioidaan tapauskohtaisesti. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu voidaan siis pitää pääsääntönä koskien Kia- merkkisiä autoja mutta poikkeustapauksia on. On muistettava, että toisenlaisessa autossa, jossa on samankaltainen ominaisuus, vika ei välttämättä ole siihen kuuluva ominaisuus vaan korvattava vika. Pääsäännön mukaan voidaan kuitenkin punnita tyyppivikoja kuluttajariitalautakunnan ratkaisun kaltaisesti, eli ottaen huomioon ominaisuuden merkitys autoon sekä sen käyttöön.


Ilta-Sanomien uutinen:


Kuluttaja halusi korvausta, koska piti ominaisuutta vikana. Myyjä antoi kuitenkin tiukan vastauksen eikä almuja irronnut.


Uuden auton hankkinut kuluttaja ja myyjäliike joutuivat kiistaan nykäisystä, jonka Kia Stinger -henkilöauto teki liikkeelle lähtiessä.

Kuluttaja piti tuliterässä autossaan esiintynyttä nykäisyä vikana, mutta myyjäliikkeen asiantuntijat selittävätkin sen ominaisuudeksi – kyseiselle automerkille kuuluvaksi lajityyppiseksi käyttäytymiseksi.


Tapahtumat käynnistyivät, kun länsirannikolla asuva kuluttaja osti uuden Kian kesän kynnyksellä kolme vuotta sitten. Urheilullisen ja näyttävän eteläkorealaisen auton hinta oli lähes 57 000 euroa.


Reilun puolen vuoden käytön jälkeen kuluttaja päätteli, että start-stop -järjestelmässä on vikaa. Omistaja oli huomannut, että kylmällä kelillä liikkeelle lähtiessä auto tekee voimakkaan nykäisyn.

Myyjäliike sai kuluttajalta 2 000 euron vaatimuksen vian korjaamisesta tai hyvityksestä. Summa perustui vian korjauskustannukseen.


Liike oli antanut autolle seitsemän vuoden takuun.


Myyjä pyöritti kuitenkin päätään ja kiisti kuluttajan vaatimuksen. Hänen mukaansa nykäisy kylmänä oli Kian normaalia käytöstä.


Auto toimi siis myyjän mukaan juuri niin kuin pitääkin ja samalla tavoin toimivat muutkin yksilöt.


Myyjä totesi, että muilla automerkeillä start-stop -toiminto on voitu estää viileällä kelillä, mikä vaikuttaa auton päästöihin. Myyjä lohdutti vielä Kian omistajaa, että Kia Stingerissäkin järjestelmän voi poistaa hetkeksi käytöstä ja myös auton ollessa viileä.


Myyjän mukaan ilmiöstä ei ole haittaa auton kestävyydelle tai turvallisuudelle.


Auton omistaja oli harmissaan asiasta, sillä myyjä ei ollut kertonut hänelle siitä ennen kauppaa, vaikka kyse oli auton ominaisuudesta.


Kuluttaja pelkäsi, että auton vaihteisto saattaa vaurioitua, mutta muutoin järjestelmä toimi normaalisti. Hän oli saanut tietää, että kaikissa vastaavissa autoissa kylmällä kelillä ei hänelle tuttua ilmiötä ole ollut. Hän muistutti vielä, että myyjäliikkeen asentaja oli pitänyt nykäisyä vikana.


Kuluttajariitalautakunnan saaman selvityksen perusteella start-stop -järjestelmässä ilmenevä nykäisy oli tosiasia.


Nykäisyä ei ilmene, jos järjestelmä ei ole päällä, lautakunta toteaa ratkaisussaan ja muistuttaa että kyseessä ei ole sellainen vika, joka estäisi auton käytön tai aiheuttaisi autolle vaurioita.


Lautakunnan näkemyksen mukaan nykäisy on auton ominaisuus eikä se ole kuluttajansuojalain mukaan virhe. Siis Kia oli ominaisuuksiltaan sellainen kuin pitikin.


Kuluttaja ei siis saanut toivomaansa 2 000 euron hyvitystä. Lautakunnan toukokuussa tekemä ratkaisu on yksimielinen.


https://www.is.fi/autot/art-2000008152221.html


Katso myös:


https://www.is.fi/autot/art-2000008164852.html


Mikäli tarvitset apua, ota yhteyttä meihin! Yhteystiedot löydät alla olevan linkin kautta.


https://www.autoriitalakimies.fi/yhteystiedot




43 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki