top of page
Etsi

Vahingonkorvaus

  • Maiju Nousiainen
  • 22.3.
  • 2 min käytetty lukemiseen

Jos uuden auton virheestä on aiheutunut sinulle vahinkoa, voit olla oikeutettu vaatimaan korvausta myyjältä. Korvauksen hakeminen perustuu siihen, että virhe on aiheuttanut sinulle taloudellista haittaa tai ylimääräisiä kustannuksia, jotka muuten olisivat jääneet syntymättä, jos auto olisi ollut virheetön.


Mielipaha ja vaiva eivät ole korvattavia


On tärkeää huomata, että mielipaha, harmitus tai muut tunteelliset haitat, jotka virheestä johtuvat, eivät ole korvattavaa vahinkoa. Vahingonkorvaus keskittyy vain taloudellisiin menetyksiin ja kustannuksiin, jotka ovat suoraan seurausta auton virheestä.


Korvattavat kulut


Korvattavia kuluja voivat olla esimerkiksi:


  • Matkakulut: Jos virheen vuoksi olet joutunut matkustamaan lisää tai käyttämään muita kulkuneuvoja autosi korjaamiseen liittyen.


  • Posti- ja puhelinkulut: Jos joudut lähettämään dokumentteja tai soittamaan useita kertoja virheen selvittämiseksi.


  • Virheen selvittelykulut: Jos vian selvittäminen on aiheuttanut lisäkustannuksia, kuten vianetsintä- tai tarkastuskuluja, jotka myyjä ei ole itse hoitanut.


Näitä kuluja voit vaatia korvattavaksi, jos myyjä ei ole aktiivisesti hoitanut virheen selvittämistä. On kuitenkin muistettava, että kulujen korvaaminen edellyttää luotettavaa todistusta, kuten kuitteja ja muita asiakirjoja, jotka osoittavat, että nämä kustannukset ovat syntyneet virheen vuoksi.


Sijaisauto ja vuokra-auton kustannukset


Jos auton korjaus vie aikaa ja tarvitset ajoneuvoa välttämättömiin matkoihin, kannattaa ensin tarkistaa, tarjoaako myyjä sijaisautoa maksutta. Usein myyjät tarjoavat sijaisauton takuun piirissä olevan virheen vuoksi, mutta jos myyjä ei tätä tarjoa, voit vaatia korvauksia vuokra-auton kustannuksista. Korvattavat vuokra-auton kustannukset ovat ne, jotka olet kohtuudella käyttänyt korjausaikana saadaksesi tarvittavan liikkumisen.


Kulujen minimointi


Molempien osapuolien, sekä kuluttajan että myyjän, on pyrittävä siihen, että virheestä aiheutuvat kulut jäävät mahdollisimman pieniksi. Tämä tarkoittaa sitä, että kuluttajan on ilmoitettava virheestä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja vältettävä ylimääräisiä menoja, kuten tarpeettomia korjauksia ennen myyjän mahdollisuutta tarkistaa vika. Myyjän on puolestaan toimittava ripeästi virheen korjaamiseksi ja tarjottava kuluttajalle kaikki tarvittavat tiedot ja mahdollisuudet kulujen minimoimiseksi.


Kuitti ja selvitys kulujen todentamiseksi


Kaikista vahingonkorvauksen hakemiseksi esitettävistä kustannuksista on oltava luotettavat todisteet. Kuittien ja muiden selvitysten esittäminen on välttämätöntä, jotta korvaukset voidaan käsitellä. Ilman tarvittavia todisteita myyjä ei voi vahvistaa, että kulut ovat aiheutuneet virheen takia, jolloin korvauksen saaminen voi vaikeutua.


Yhteenveto


Virheen vuoksi syntyneiden lisäkustannusten korvattavaksi saaminen edellyttää, että vahingonkorvausperusteet ovat perusteltuja ja että esität riittävän todisteen kuluista. Mielipaha ja henkilökohtainen vaiva eivät kuulu korvattaviin vahinkoihin, mutta taloudelliset menetykset, kuten matkakulut, vian selvittelykulut ja vuokra-auton kustannukset, voivat oikeuttaa korvaukseen. Muista pitää kirjaa kaikista kuluista ja toimittaa tarvittavat todistukset, jotta voit saada hyvitystä virheestä aiheutuneista taloudellisista menetyksistä.

 
 
 

Comments


bottom of page